انجمن علمی مهندسی برق دانشگاه دولتی شهرضا

Shahreza Electrical and Electronic Engineering

انجمن علمی مهندسی برق دانشگاه دولتی شهرضا

Shahreza Electrical and Electronic Engineering

انجمن علمی مهندسی برق دانشگاه دولتی شهرضا

انجمن علمی برق شهرضا

این وبلاگ متعلق به انجمن علمی برق ، دانشگاه دولتی شهرضا می باشد .
نام «sheee»که برای این وبلاگ انتخاب شده است ، مخفف «Shahreza Electrical and Electronic Engineering »است و لذا کلیۀ فعالیت های انجمن علمی برق با این نام شناخته می شود.

آدرس ایمیل مجله :

sheee.shahreza@gmail.com

آخرین نظرات

صادرات برق ایران نصف شد

شنبه, ۲۱ تیر ۱۳۹۳، ۰۲:۳۱ ب.ظ

همزمان با گرمای شدید تابستانی و ثبت رکوردهای جدید مصرف برق، حجم صادرات برق ایران به کشورهای مختلف همسایه هم به نصف کاهش یافته است و در همین حال توانیر اعلام کرده که با توجه به ورود موج جدید گرما به کشور اگر مردم صرفه‌جویی نکنند اختلالاتی در خدمات رسانی برقی به وجود می‌آید.
موضوع صادرات برق در طول چند هفته گذشته تاکنون به موضوع اختلاف بین وزارت نفت و نیرو تبدیل شده است.

بیژن زنگنه وزیر نفت اردیبهشت ماه سال جاری با حضور در کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با اشاره به ضرورت افزایش صادرات گاز طبیعی ایران، گفت: نباید کاری کنیم که با صادرات برق، رقیب خودمان شویم.

این عضو کابینه دولت تدبیر و امید با تاکید بر اینکه در حال حاضر هر مترمکعب گاز ۴۵ سنت صادر می‌شود، در حالی که هر متر مکعب گاز به ۵،۸ کیلووات ساعت برق تبدیل می شود، تصریح کرده است: در این شرایط به جای درآمد ۴۵ سنت، این گاز به قیمت ۲۰ سنت به بخش برق داده می شود.

این اظهارات وزیر نفت با واکنش مسئولان وزارت نیرو مواجه شد به طوری‌که هوشنگ فلاحتیان معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی تاکید کرد: صادرات برق ایران از محل نیروگاه های برقآبی انجام می گیرد.

همزمان با رد و بدل شدن این اظهارنظرها، وزارت نفت از ابتدای سال جاری تاکنون ارسال فرآورده‌های نفتی به ویژه گازوئیل به نیروگاه‌ها به شدت کاهش داده است.

مصطفی کشکولی مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی هم خرداد ماه سالجاری در جمع مدیران نفتی با بیان اینکه کاهش عرضه سوخت مایع به نیروگاهها از اولویت‌های امسال شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی است، گفته است: کاهش عرضه سوخت مایع به بخش نیروگاهی کشور با هدف جایگزینی گازطبیعی، انجام می‌شود.


گرمای تابستانی و جهش بی سابقه مصرف برق

از سوی دیگر با جهش بی سابقه گرمای هوا در نخستین روزهای تابستانی، متوسط مصرف برق کشور هم با افزایش قابل توجه ای روبرو شده است.

آمارهای رسمی منتشر شده از سوی وزارت نیرو نشان می دهد که روز گذشته پیک مصرف برق کشور درمقایسه با روز مشابه پارسال بیش از 4600 مگاوات افزایش یافته و به مرز 47 هزار مگاوات رسیده است.

در همین حال ذخیره برق نیروگاه ها از حدود 7 تا 10 هزار مگاوات زمستان سال گذشته به حدود یکهزار مگاوات سقوط کرده است که در صورت تداوم مصرف فعلی احتمال خاموشی های تابستانی قوت می گیرد.

علاوه بر این توانیر هم با انتشار گزارشی، اعلام کرد: دمای هوا روز گذشته از مرز 31 درجه سانتیگراد عبور کرده که نسبت به روز مشابه سال گذشته بیش از 3 درجه افزایش نشان می‌دهد که این موضوع منجر به افزایش پیک مصرف برق به مرز 47 هزار مگاوات شده است.

توانیر تاکید کرده است: احتمال می‌رود که با توجه به افزایش دمای هوا، روند افزایش مصرف برق ادامه یابد که اگر در مصرف برق صرفه‌جویی نشود در روند خدمت رسانی برقی به مردم اختلالاتی به وجود خواهد آمد.

در همین حال وزارت نیرو در اطلاعیه ای با تاکید بر افزایش قابل توجه دمای هوا و به حداکثر رسیدن مصرف آب و برق، از مردم خواست تا صرفه‌جویی در مصرف آب و برق را در دستور کار خود قرار دهند.


صادرات برق به نصف کاهش یافت

پس از انتقاد صریح وزارت نفت از قراردادهای صادرات برق و عرضه قطره چکانی سوخت مایع به نیروگاه ها و از سوی دیگر جهش بی سابقه مصرف برق در داخل کشور، وزارت نیرو حجم صادرات برق کشور را کاهش داده است.

خرداد و اردیبهشت ماه سال جاری در حالی به طور متوسط روزانه حدود 2200 تا 2300 مگاوات برق به کشورهای مختلف همسایه صادر و یا تبادل می شد اما در نخستین روزهای تیر ماه سال جاری حجم تبادل برق کشور به حدود یک هزار و 200 مگاوات کاهش یافته است.

کاهش حجم صادرات برق رسما مورد تاید وزارت نفت نیرو قرار گرفته است به طوری که هوشنگ فلاحتیان معاون وزیر نیرو رسما از کاهش 30 درصدی صادرات برق ایران در تیر ماه سال جاری خبر داده است.

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه در حال حاضر با آغاز فصل تابستان میزان صادرات برق ایران حداقل 30 درصد کاهش یافته است تا بتوانیم پاسخگوی تقاضای داخل نیز باشیم، تاکید می کند: با این وجود واردات برق در فصل تابستان از کشورهای ارمنستان و ترکمنستان افزایش یافته است.

در شرایط فعلی جمهوری اسلامی ایران با کشورهای ارمنستان، پاکستان، ترکمنستان، ترکیه، جمهوری آذربایجان، عراق و افغانستان انرژی مبادله می‌کند و در طول چند سال اخیر مذاکراتی با ترکیه، عراق، پاکستان، هند و برخی از کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس برای افزایش حجم صادرات برق انجام گرفته است.

منبع : امواج برتر

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی